Proiectul Google care poate „îngropa” ANM și alte instituții care se ocupă de prognozele meteo

de: Ciprian Ioana
19 01. 2020

Prognozele meteo sunt urmărite de mai toată lumea care vrea să fie informată în legătură cu vremea. Google a început să se uite mai cu atenție către acest aspect.

Prognozele meteo se realizează, de regulă, destul de greu. Sunt implicați mulți specialiști, experți în meteorologie și alte domenii conexe. De ceva vreme, însă, Google a început să se uite mai cu atenție către acest domeniu. Și-a dat seama că, la fel ca și în alte domenii, munca oamenilor poate fi înlocuită foarte ușor cu mașinării de calcul sofisticate.

Inteligența artificială a reușit deja să se impună în mai multe zone și, de multe ori, a oferit informații cu cea mai mare acuratețe. Este ceea ce vrea să facă acum și Google în cazul prognozelor meteo.

Cum se implică Google în prognozele meteo

Proiectul Google este, pe scurt, un sistem bazat pe inteligență artificială care-și propune să ofere prognoze meteo. E încă în stadiul incipient, dar rezultatele de până acum sunt promițătoare. Americanii susțin că au descoperit deja cum pot prognoza o ploaie cam cu șase ore înainte ca acest fenomen meteo să aibă loc.

Ce este interesant e că o astfel de prognoză a fost realizată în câteva minute. Prin comparație, procesul prin care apar prognozele meteo actuale durează și câteva ore. Acest aspect, susține Google, se va dovedi extrem de important în contextul în care planeta trece prin schimbări climatice majore.

Google se folosește de date de pe radar pentru a veni cu propriile prognoze meteo. Dar marea diferență e că ele sunt realizate cu ajutorul inteligenței artificiale. Adică se fac mult mai rapid. Toate calculele necesare sunt realizate cu ajutorul unor sisteme inteligente, care înlocuiesc oamenii.

Experții Google și-au comparat munca cu alte două sisteme tradiționale: cel care urmărește mișcarea norilor și cel care simulează propriu-zis evoluția anumitor fenomene din atmosferă. Față de ambele cazuri, prognoza gigantului american a fost realizată mult mai rapid.

Și nu e pentru prima dată când Google se duce spre domenii în care, la prima vedere, nu are nicio expertiză. În parteneriat cu Amazon și Microsoft, compania a dezvoltat sisteme care să-i ajute pe producătorii de petrol să identifice mult mai repede zăcămintele bogate în resurse.

În 2018, de exemplu, industria petrolieră a cheltuit nu mai puțin de 1,75 de miliarde de dolari pentru cercetări bazate pe inteligența artificială. Până în 2025, sumele vor ajunge până la 4 miliarde de dolari.